marieke-namibie.reismee.nl

Een dagje heerlijk relaxen

Zo zeg, eindelijk weer goed geslapen. In zo’n boomhut, wat hoger van de grond, ligt toch wel veel fijner. En omdat het zo beschut ligt, weinig wind.

Helaas heb ik vandaag corvee. Ontbijt maken met eieren en spek boven het kampvuur voor 20 man. Want het is zondag. Pittig, helemaal nu ik nog echt wakker moet worden.

Rond 8 uur vertrek naar Uis, een stadje ergens in de woestijn. En opeens ga je van de onverharde wegen naar de verharde wegen. Met elektriciteit en een echte supermarkt. We gaan vier uur relaxen bij een resort met zwembad, douches en wifi. Maar het beste van alles: een latte. Oh wat een genot om het koffiezet apparaat de bonen te horen vermalen. Het duurt even, maar dan heb je ook wat.

In de tussentijd pa/ma gebeld, zuslief en manlief, verhalen geupload en telefoon opgeladen. Hamburger gegeten en een koud drankje gekocht. Met afsluitend een douche. Heerlijk.

Helemaal opgefrist weer terug naar het basiskamp. Uiteraard nog even langs de liquer store. Zodra we daar stoppen, komen er allemaal kinderen die snacks willen hebben. Pascale en Süsu (of Mama Africa zoals ze lieftallig door Andrea genoemd wordt) helemaal voorbereid en ze gaan helemaal los met alle snacks die ze in hun tas hebben zitten.

Vlak bij het basiskamp staan een aantal vrouwen souveniers te verkopen. Even gestopt, paar foto’s gemaakt, paar dingen gekocht en ontzettend afgezet. Maar goed, ben er zelf bij en de dames waren zeer blij met hun buit. Het is ze gegund, je zal er maar staan in die hitte de hele dag.

En daar hangt onze was aan de waslijn te drogen. In de ochtend hebben we alles ingeleverd bij een dame van het kamp. Alles heeft ze met de hand gewassen. Het ruikt superschoon en de vlekken zijn weg. Ongelooflijk.

Omdat ik nog steeds corvee heb wordt het rond half 6 tijd om met het eten te beginnen. Iedere keer onderbroken door een olifant die ons komt bezoeken. We eten macaroni met kaas en een salade. En tot mijn schrik gaan we bbq’en. Twee volle bakken met vlees. Omdat Lis en Priti vegetarisch zijnwillen zij geen vlees braden. Ik heb er twee gedaan en toen gegild wie het van mij wil overnemen. Gelukkig staat Andreas op. Als Duitse dame is het haar hobby. Helemaal mooi en ze doet het erg goed. Heb er zelf uiteraard keurig naast gestaan om iedere keer een stuk vlees op de grill te gooien.

In de avond uitleg over de patrouille week.En zijn 23 olifanten in de buurt van de Ugab rivier en 34 in een ander gebied. We gaan ze proberen te zoeken. EHRA brengt de bewegingen in kaart van de olifanten en speurt ze op tijdens de patrouille weken. Ook om te kijken hoe het met ze gaat. Het doel is om de olifanten in de conservatie gebieden te laten samenleven met de inwoners. Conservatie gaat eigenlijk om de inwoners. Help je de inwoners om te gaan met de olifanten, dan help je de olifanten ook. We gaan vier dagen rondrijden op zoek naar de olifanten. In de tussentijd brengen we ook de dieren in kaart waar op gejaagd kan worden. Dus niet de ezels, geiten, koeien, honden en apen. In totaal 450 km. Heel benieuwd.

Petra

Heerlijk je verhaal.

Jan en Bunie

Fijn dat het nog goed met gaat en even telefonisch contact hebt gehad met de thuisbasis! Het worden dus spannende dagen! Veel plezier! ??

Errol

???????????????