marieke-namibie.reismee.nl

Eindelijk thuis

Het is nu maandagochtend. Wonderbaarlijkgoed geslapen in het vliegtuig. Maar blij om weer thuis te zijn.


Wat een avontuur de afgelopen twee weken. Moeilijk om deze ervaring te omschrijven.


Veel mensen zijn erg enthousiast over Namibiƫ. Ik sluit me hier bij aan. Een van de mensen die ik sprak op het vliegveld in Walvisbaai gaf het mooi aan: Namibiƫ is Afrika voor beginners. Een redelijk stabiel land waar de inwoners en dieren een weg gevonden hebben om met elkaar om te gaan. Zonder al te veel corruptie. Slechts 2,5 miljoen mensen in een groot land.


Magnifiek die kleuren van de natuur, de dieren die er vrij rondlopen, de gastvrije vriendelijke mensen.


Voor mij persoonlijk is dit een pittige maar onvergetelijke ervaring geweest. Via een project als EHRA Desert Elephants kom je op plekken waar weinigen komen. Ervaar je hoe je met weinig rond kan komen en word je bewust van de hardheid van de natuur en de situaties waar de inwoners van Namibiƫ mee te maken hebben. En je ervaart hoe heerljk het is om even niet bereikbaar te zijn en om niet te weten hoe laat het precies is. Om tijd te hebben voor goede gesprekken met onbekenden, om te leren van andere culturen en ondanks de verschillen samen geƫmotioneerd te worden. Om de blijdschap te zien van het EHRA team wanneer het baby olifantje is gevonden, om de inwoners opgetogen te zien over de regen, om groepsgenoten te zien huilen van geluk bij een mooie zonsondergang enom deelgenoot te zijn van de afscheidsweek van Chris en Christine. En uiteraard ook de voldoening om samen een muur te bouwen in de snikhete zon.


En vergeet niet het mentale stuk. Je leert jezelf weer goed kennen als er onverwachte dingen gebeuren waarmee je moet dealen. Zoals het niet vertrekken van je vlucht en weten dat je werktechnisch een beetje in de problemen komt. Zoals de omgeving waarin je slaapt. Om alles te proberen te accepteren in het tempo van Afrika. Het is hoe je er zelf mee omgaat.


EHRA en daarmee de olifanten in het Damara gebied zijn mede afhankelijk van vrijwilligers. Vrijwilligers die zich inzetten voor de conservatie en daarmee voor het welzijn van de olifanten. En waardoor EHRA mede ook voorlichting kan geven over de olifanten. Door projecten als het PEACE project en de bescherming van waterputten leren de inwoners van NamibiĆ« de olifanten te accepteren en worden daardoor de olifanten geholpen. Dat ik hier een kleine bijdrage aan heb mogen en kunnen leveren zal me altijd bij blijven. Het gevoel dat er allemaal olifanten vrij rondlopen en dat wij deze olifanten vrij hebben mogen zien rondlopen is onbeschrijflijk. En natuurlijk zie je dat ook in natuurreservaten, maar niet zoals wij de olifanten hebben mogen zien. Dagen rondrijden zonder iemand te zien behalve de dieren geeft zoā€™n immens gevoel van vrijheid maar ook van nietigheid. In het basiskamp slapen in een boomhutterwijl de olifanten om je heen lopen.


Heel erg dank aan alle vrienden en familie die mij hebben geholpen met de mentale ondersteuning en de spulletjes. En ook aan Elle van Travel Active voor het geven van het laatste mentale setje om gewoon te gaan. Ik had dit niet willen missen.

Reacties

Reacties

Mam

Lieve dappere, ondernemende dochter,
Wat een verhalen. De uitdrukking wie veel reist heeft vele verhalen dat klopt zeker.
Maar wat zijn je vader en ik blij dat je terug bent na zo'n heftige terugreis.
Nu de hele reis maar even laten bezinken....En... dan morgen weer aan het werk??

Monique

Lieve Marieke
Welkom thuis Wat een mooi avontuur Wil zeker nog verhalen horen.
Kom eerst maar lekjer bij.
Tot gauw

Katja Meijer

Mariek!

Fijn dat je weer thuis bent!
Weer een hoop ervaringen rijker, fantastisch!

Dikke kus, Kat

Margot

Waw, Marieke wat een reis en wat een onvergetelijke ervaring, met heel veel plezier gelezen. Welcome back en tot snel. Lieve groeten ??

Marianne

Genoten van je verhalen, welkom thuis!!

Suzanne

Zo, dat is voorlopig wel weer even genoeg buiten je comfortzone..? maar wat een geweldige ervaring. Bedankt voor je verhalen. Fijn dat je weer thuis bent. ?

Tjeerd

Wat een mooie verhalen en ervaringen, erg mooi om mee te lezen en de fotoā€s te zien. Wat een mooi land zo te lezen en te zien en ja, die olifanten is natuurlijk echt wonderschoon!! Geniet van het thuis zijn?

Petra

Welkom thuis heerlijk je eigen bedje wat hrb ik weer genoten van je verhalen en hoor het graag live van je. Tot gauw.

Jan en Bunie

Dank voor je prachtige reisverhalen. Je hebt echt schrijftalent!!
Lekker nagenieten en alvast gezellige Feestdagen.
liefs van ons

Marja

Hallo Marieke, Ik heb je avontuur verhalen gelezen en foto's bekeken. Prachtig!! Ik wil zelf ook naar Afrika gaan voor vrijwilligers werk. Alleen vind ik het erg lastig wanneer/hoe lang en waarheen te gaan. Daarom was ik erg blij met jou verhalen/foto's. Ik ga nog even verder pionieren bij andere. Bedankt alvast voor je verhaal. Dit ga ik zeker ook doen als ik ook een avontuur mag beleven, altijd handig voor andere die zich ook willen voorbereiden. Gr. Marja Dofferhoff, macdegroot@hotmail.com

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!